سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

اظهارنامه مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیاتی فرمی است که صاحبان مشاغل و یا اشخاص حقوقی (شرکت ها) طی آن درآمدها و هزینه های سال مالی و همچنین سایر اطلاعات عمومی فعالیت خود را به اداره امور مالیاتی اعلام و اداره امور مالیاتی پس از بررسی و مطابقت اطلاعات اعلامی در اظهارنامه با دفاترو اسناد مالی شرکت نسبت به آن اعلام نظر نموده که شرکت یا مشمول مالیات و یا معاف از مالیات می شود.

در این نوشته تمرکز بر روی اظهارنامه مالیاتی شرکت ها و باید ها و نبایدها و همچنین شیوه تنظیم اظهارنامه می باشد.در سال های اخیر عملیات تنظیم اظهارنامه توسط سازمان امور مالیاتی به صورت الکترونیکی تغییر یافته و با توجه به لینک بودن سایر زیرساخت های مالی و اقتصادی کشور با این سامانه بهتر است از ورود اطلاعات ناصحیح خودداری گردد.در ادامه به صورت پرسش و پاسخ به چند سال مهم و پر تکرار در خصوص اظهارنامه مالیاتی شرکت ها می پردازیم.با ما همراه باشید…

آیا شرکت هایی که فعالیت ندارند باید اظهارنامه تنظیم نمایند؟

به طور کلی هر شرکتی که فعالیت مالی داشته باشد قانونا ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی می باشد.اگر شرکت تازه تاسیس هستید و تا کنون فعالیتی نداشته اید تکلیفی به تنظیم اظهارنامه مالیاتی ندارید.توجه داشته باشد طبق قانون ما اظهارنامه ای با عنوان عدم فعالیت.اظهارنامه صفر و سایر عناوینی که توسط شرکت های سودجو به مخاطبین تحمیل می گردد نداریم در روند رسیدگی اداره امور مالیاتی، اظهارنامه صفر به منزله  عدم تسلیم اظهارنامه تلقی شده و اعتنایی به آن نمی گردد.

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی چه زمانی است ؟

تکمیل اظهارنامه مالیاتی باید بر اساس سال مالیاتی انجام شود در قانون مالیاتهای مستقیم تعریف آن به روشنی بیان شده است .سال مالیاتی از فروردین ماه هر سال شروع شده و در اسفند ماه به پایان میرسد .اما این موضوع در مورد اشخاص حقوقی متفاوت است . گاهی در اساس نامه اشخاص حقوقی سال مالی شرکت با سال مالیاتی منطبق نبوده و با هم متفاوت هستند در این موارد سال مالی شرکت به جای سال مالیاتی مبنای محاسبه مالیات و ارائه اظهارنامه مالیاتی قرار میگرید بدین صورت که اشخاص حقوقی که سال مالی آنها با سال مالیاتی منطبق نیست می توانند ظرف مدت چهار ماه از پایان سال مالی خود اقدام به تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی و ارائه ان به سازمان امور مالیاتی نمایند.

این اشخاص باید کلیه حسابهای سود و زیان و دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی خود را در این مدت تعیین شده ارائه کرده تا مشمول جریمه و مالیات علی الراس نگردند

جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی چقدر  است؟

اگر مودیان مالیاتی، اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر که قانون تعیین کرده است، ارسال نکنند، مشمول جریمه و تبعات قانونی خواهند بود. طبق ماده صد و نود و دو قانون مالیات های مستقیم، جریمه عدم ارائه اظهارنامه برای اشخاص حقیقی و حقوقی، معادل ۳۰ درصد مالیات متعلقه بود و قابل بخشودگی نیز نیست. هم چنین طبق بند ت از  ماده  صد و سی و دو قانون مالیات های مستقیم، شرط برخوردار از هر نوع معافیت مالیاتی برای اشخاص حقیقی و حقوقی که در مناطق آزاد تجاری و سایر مناطق ویژه اقتصادی مشغول به فعالیت هستند، تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر است.

چه زمانی اظهارنامه های مالیاتی بررسی  می شود؟

اظهارنامه های الکترونیکی مالیاتی تا ۱۲ ماه پس از تسلیم آن به اداره دارایی، مشمول رسیدگی بوده و طبق ماده یک صد و پنجاه و ششم قانون مالیات های مستقیم، ادارات دارایی مکلف هستند در این بازه زمانی، نسبت به بررسی اظهارنامه منطبق به مدارک و مستندات اعتباردهی شده مودیان، اقدام کرده و برگه تشخیص صادر کنند. برای ابلاغ برگه تشخیص به مودیان، ۳ ماه فرصت قانونی وجود دارد. مودیان نیز می توانند در مهلت مقرر قانونی، نسبت به برگه تشخیص، اعتراض کنند تا در کمیسیون، بررسی شود.

آیا پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی به اداره دارایی، امکان اصلاح آن نیز وجود دارد؟

بله. شما می توانید تا ۳۰ روز پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور، نسبت به اصلاح مندرجات اقدام کنید. طبق ماده دویست و بیست و شش قانون مالیات های مستقیم،  می توانید در این بازه زمانی، نسبت به رفع نقص اقدام کنید.

دفاتر قانونی در تسلیم اظهارنامه چه نقشی دارند ؟

همه مودیان و مشمولان پرداخت مالیات باید نحوه کار با دفاتر قانونی و تنظیم آنها را بدانند چرا که مالیات این افراد مستقیما از طریق این دفاتر تعیین و محاسبه میشود. مهمترین دفاتر قانونی در فعالیت های مالی و حسابداری دفترکل ، دفتر روزنامه و دفتر دارایی هستند . دفتر روزنامه دفتری است که کلیه عملیات های مالی به ترتیب تاریخ وقوع و مبلغ و طرف معامله و سایر جزییات دیگر در ان ذکر میشود .دفتر کل خلاصه دفتر روزنامه بوده و مودیان موظف هستند انتهای هر هفته کلیه اطلاعات موجود در دفتر روزنامه را به صورت خلاصه اعم از اطلاعات خرید یا فروش را به دفتر کل منتقل نمایند  و دفتر دارایی هم همانطور که از نامش پیداست دفتری است که صورت کل دارایی های شرکت یا شخص اعم از دارایی های منقول یا غیر منقول در آن ثبت شده و مودیان موظف هستند تا پایان فروردین سال بعد این کار را انجام دهند .

روش تهیه اظهارنامه مالیاتی الکترونیکی چگونه است؟

جهت تنظیم اظهارنامه  به  www.tax.gov.ir مراجعه کنید و در بخش اظهارنامه الکترونیکی که به صورت زرد رنگ مشخص شده است  بخش اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی را کلیک کنید. اگر با سوالی روبرو شدید، هم  کارشناسان آتیه و هم  مشاوران سازمان (۱۵۲۶) پاسخ گو هستند.

کارشناسان آتیه در صورت نیاز به مشاوره اظهارنامه مالیاتی از طریق شماره واتس آپ در ساعت اداری پاسخگو شما خواهند بود

موفق باشید

 

توسط
تومان